Lanceer nu, optimaliseer later

Lanceer nu, optimaliseer later

673 woorden

In de software wereld lijkt het een stelregel te zijn, projecten lopen uit, deadlines worden niet gehaald en budgetten worden overschreden. Dat moet toch anders kunnen?

← terug

Features explosie

Bij de start van een project worden er mooie documenten geschreven die aangeven wat er precies moet worden gemaakt. Op het moment dat het project is gestart en de eerste tussen-oplevering wordt gedaan begint het vaak al te kriebelen bij de opdrachtgever.

“We missen toch nog een beetje van x. Kunnen jullie dat toevoegen?”

Dit begint vaak klein. En je wilt de klant natuurlijk tevreden houden, dus je voegt het toe. Het is immers maar een kleine aanpassing.

Kort daarna komt de klant echter weer met een kleine toevoeging. De klant heeft in de gaten dat je luistert naar zijn verzoeken. Hij maakt ’misbruik’ van zijn machtspositie.

Voordat je het weet gaat het project de andere kant op en voldoet het niet meer aan de originele opdracht omschrijving.

Hoe pak je dit anders aan?

Verkoop ook eens een keer ’nee’ aan je klant. Net zoals de website bouwer zich niet bemoeit met het werk van zijn klant, moet de klant adviezen aannemen van de specialist: de webbouwer.

“M’n moeder vindt…”

Een ander fenomeen binnen een software traject is de ’mening van mensen buiten het project’. Wat je vaak ziet is dat de klant niet helemaal zeker weet waar het eindresultaat heen moet. Dat is logisch. Een software project schept immers veel verwachtingen: is deze gemaakte keuze goed? Begrijpt de gebruiker wel dat hier gegevens moeten worden ingevoerd? Hoe start je het proces opnieuw? Veel vragen die beantwoord moeten worden.

De klant moet worden overtuigd van de expertise van de ontwikkelaars. De kans bestaat dat ze die vraag bij andere mensen stellen. Mensen die niet in het project zitten. Die niet precies weten waar het over gaat. Deze mensen staan vaak dicht bij de klant. Een vriend of kennis. Of zelfs een familielid. Door de vertrouwensband die de klant heeft met deze personen hecht hij veel waarde aan hun oordeel. En probeer daar maar eens tegenin te gaan. Je moet ’praten als Brugman’.

Wat kan je doen?

Betrek de klant in het project. Laat je expertise gelden en -zoals hierboven wordt gesteld - zeg ook eens ’nee’ tegen de klant. Onderbouw je keuzes.

Een website is nooit klaar

Websites zijn er nog niet zo lang1. Drukwerk wel.2

Bij drukwerk is redelijk wat voorbereiding nodig. Je gaat naar een reclamebureau. Laat bijvoorbeeld een brochure opmaken. De brochure wordt ter goedkeuring verzonden aan de klant. De klant stuurt zijn commentaar terug. De wijzigingen worden verwerkt. De klant wil vervolgens wel een drukproef zien, voordat hij een groot bedrag betaalt zonder dat hij precies weet wat hij krijgt. Dat is logisch. En dan verschilt de drukproef soms nog van het echte materiaal.

De klant vertrouwt op de ervaring van de vormgever en de drukker. Als het wordt gedrukt is er geen weg terug. Het ontwerp is definitief. Het is nu wachten op het resultaat.

Hoe anders is dat met websites. Een website is nooit klaar. Na oplevering begint het pas. De aanpassingen kunnen vaak via een eenvoudige login zelf worden gedaan.

  • Na oplevering begint ook de zoekmachine optimalisatie. Wordt de website wel gevonden? Wat kunnen we aanpassen om dit te verbeteren?
  • Gaan we starten met een Google Adwords campagne? Op welke zoekwoorden wil de klant worden gevonden?
  • Sturen we een digitale nieuwsbrief naar alle klanten met het bericht dat de nieuwe website online is?
  • Hoe wordt de website ontvangen na de livegang? Moeten er nog dingen worden aangepast na feedback van de gebruikers?

Lanceer nu en optimaliseer later

Bij veranderlijke software projecten zoals websites kan je niet snel genoeg lanceren. ’Get it out there’3.

  • Zet het online.
  • Hou in de gaten wat het doet.
  • Pas het aan waar nodig.
  • Evalueer regelmatig met je klant.
  1. Geschiedenis van het WWW

  2. Druktechniek

  3. Een bekende quote uit ‘Rework’ een boek van 37signals.

Rutger Laurman
~ webontwikkelaar en adviseur

Freelance front-end webontwikkelaar met voorliefde voor gebruiksvriendelijkheid en interfaceontwerp. Samen met freelancers en internet bureau's uit regio Utrecht maak ik al meer dan 15 jaar websites en webapplicaties.